viernes, 11 de noviembre de 2016

FINS SEMPRE LEONARD COHEN

  Leonard Cohen gràcies per les teves cançons i pels teus poemes. Per la teva irònia, la teva tendresa, la teva melangia i la teva senzilla saviesa.
     Els teus discos m'acompanyaran per sempre Son amics i refugi, Son vida i llibertat. . Em transmeten moltes coses. Em fant sentir ben viu, més que la companyia de certes persones!
  El primer disc que em vaig comprar de Cohen era  I'm yor man. Eren els principis dels noranta, tenia (i tinc) sed de coneixement extra-institut, extra oficial, doncs com bé canta l'Springsteen en una de les seves cançons, aprenía més escoltant un disc, que en una classe de filosofia,  Leonard Cohen em va impressionar des del principi. I això que no tenia ni meuca idea què deien les seves letres. Encara que alguna cosa agafava al vol. Em cridava l'atenció la seva veu, la seva música i els seus silencis. Després ja em vaig encarregar d'aconseguir traduccions de les seves cançon. Sense anar més lluny, el meu cosi em va regalar un parell de llibres amb totes les cançon de Cohentraduïdes. El disc I'm your man es una obra mestre. Conté vuit cançons, i totes elles son com medicines per l'ànima. La primera, First we take Mannhatan es impresionen. El seu ritme, per mi, mai passarà de moda. Un cançó ultramoderna y clàssica a la vegada. També hi trobem la cançó Everybody knows. Vaja troç de cancó, la recomano. Tmbé podem tobar Take this waltz que es una versió d'un poema d'en Federico Garcia Lorca del seu poemari Poeta en Nueva York. Era tal la devoció que Leonard Cohen tenía pel poeta andalús, que a la seva filla li va posar de nom Lorca. Com ja he dit en alguna ocasió hi ha cert discos i llibres que s'haurien de vendre directament a les farmàcies, perquè curen.
  Des d'aquell primer disc, no vaig perdre de vista a Leonard. Em vaig anar fent amb els discos que anava treien, i amb algún del seus llibres de poemes, que son una meravella. Em passa com en Bowie, en Lou Reed o el genial Javier Krahe, que malgrat no haver-los conegut en persona, quan desapareixen deixen un buit, son com amics que et diuen adeu.
  Encara que queda l'obra, i les cançons. Cançons que, per mi, son més que cancons. Energia, vida, amor, rebeldia vital per seguir en aquest extrany, bell, i a vegades, desconcertant laberint anomenat vida.
  Fins ara estimat Leonard Cohen!

Dani Torralba, 11/11/2016

No hay comentarios:

Publicar un comentario

POR SUERTE

Por suerte estamos destinAdos a desparecer. Dani Torrat, 2020